Vissza ide: Aktuális >>


Szemünk egészsége

Mit együnk a szemünk egészségéért?


Úgy vigyázz rá, mint a szemed fényére - szoktuk mondani. Szerencsére, ezt megtehetjük evéssel :) Nézzük, hogy hogyan:

A lutein és a zeaxantin azok az antioxidánsok, melyek kifejezetten jót tesz a szemnek.
A karotinoidok vegyületcsoportjába tartoznak ezek a mikrotápanyagok, melyek leginkább a színes zöldségekben találhatók meg. Mint ahogy a többi antioxidáns is, ezek a vegyületek is megvédik a szervezetünket a káros, oxidatív szabadgyökök túlzott felszaporodásától, és különösen jótékonyan hatnak a szemre.

A lutein a zeaxantinnal együtt különleges úton védi a szemet: a nap káros ibolyántúli sugarait nyeli el, és semlegesíti a retinában lévő szabad gyököket. Ezzel csökken a sárgafolt-degeneráció kialakulásának veszélye, ami az idősebb korban jelentkező egyik leggyakoribb szembetegség (makuladegeneráció). A szóban forgó antioxidánsok ráadásul a szem érrendszere épségének fenntartásában is szerepet játszanak. A szervezetben a sárgafolt tartalmazza a legmagasabb mennyiségben a luteint és a zeaxantint.

Különböző élelmiszerek lutein/zeataxin mikrogramm értékei:
(az értékek 100 gramm élelmiszerre vonatkozik)
- sárga morzsolt csemegekukorica: 528
- nyers spenót: 331
- nyers saláta: 187
-mandarin: 112

Mivel luteint és zeaxantint a szervezetünk nem tud előállítani, ezért csupán megfelelő táplálkozással tudjuk bevinni a szervezetbe őket. Sok lutein található egyes zöldségekben, leginkább a spenótban, a kelkáposztában, a sötétzöld levélzöldségekben, de nem elhanyagolható a brokkoli, a kelbimbó, a fejes saláta, a sütőtök, a cukkini, az avokádó és a pritaminpaprika luteintartalma sem.

A zeaxantin beviteléről sok kukorica és citrusféle fogyasztásával gondoskodhatunk. A hivatalosan ajánlott napi mennyiség luteinből 2-6 milligramm, ehhez képest sajnos mindössze 0,5-1,3 milligramm körüli mennyiséget visz be egy átlagember belőle naponta.

Szakértők szerint mind a friss táplálék, mind pedig a táplálék-kiegészítők formájában elfogyasztott lutein és zeaxantin ugyanúgy szívódik fel, de a felszívódás akkor a legjobb, ha ezeket az anyagokat zsírokkal vagy olajokkal együtt visszük be szervezetünkbe.

Hiánybetegségek:
Főleg idősebb korban lehet következménye annak, ha nem jutunk elég luteinhez és zeaxantinhoz, hiszen hiányuk összefüggésbe hozható a látás romlásával, az időskori makuladegeneráció és a szürkehályog kialakulásával. Túladagolni nem lehet.


Aktuális

Magamról

A tornáról

Speciális tornák

A stúdióról

Árak

Órarend

Képgaléria

Elérhetőségek